Eichlerówna Irena: Różnice pomiędzy wersjami

Z Baza horoskopów Polskiego Towarzystwa Astrologicznego
Skocz do: nawigacja, szukaj
 
(Nie pokazano 5 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 15: Linia 15:
  
 
== Biografia ==
 
== Biografia ==
Polska aktorka dramatyczna. W 1926 roku rozpoczęła studia w Państwowej Szkole Dramatycznej przy warszawskim Konserwatorium Muzycznym, gdzie jej nauczycielami byli między innymi Aleksander Zelwerowicz, Wojciech Brydziński, Mariusz Maszyński. W 1929 roku wyjechała z A. Zelwerowiczem do Wilna, gdzie przez dwa lata występowała w Teatrze na Pohulance. Stworzyła tam kreacje zauważone przez świat teatralny - oceniono je jako współczesne i wyraziste. Następnie wyjechała z Wilna i na krótko podjęła angaż w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, aby podjąć współpracę z Teatrami Miejskimi we Lwowie.  
+
Polska aktorka dramatyczna. W 1926 roku rozpoczęła studia w Państwowej Szkole Dramatycznej przy warszawskim Konserwatorium Muzycznym, gdzie jej nauczycielami byli między innymi [[Zelwerowicz Aleksander|Aleksander Zelwerowicz]], Wojciech Brydziński, Mariusz Maszyński. W 1929 roku wyjechała z A. Zelwerowiczem do Wilna, gdzie przez dwa lata występowała w Teatrze na Pohulance. Stworzyła tam kreacje zauważone przez świat teatralny - oceniono je jako współczesne i wyraziste. Następnie wyjechała z Wilna i na krótko podjęła angaż w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, aby podjąć współpracę z Teatrami Miejskimi we Lwowie.  
  
Kreacja niemieckiego szpiega Anny Lesser, znacząca rola Kleopatry w sztuce Cypriana Kamila Norwida i inne role spowodowały, że uznano ją za aktorkę posiadającą wrodzone umiejętności do odgrywania scenicznych postaci tragicznych. W połączeniu ze starannym opracowaniem kolejnych kreacji pozwalało to na sugestywne i przekonywające prezentowanie złożonych wnętrz granych bohaterek. Począwszy od 1934 roku uważana już za gwiazdę Eichlerówna związała się na stałe ze scenami warszawskimi - Teatrem Polskim, a potem Teatrem Narodowym.
+
Kreacja niemieckiego szpiega Anny Lesser, znacząca rola Kleopatry w sztuce [[Norwid Cyprian Kamil|Cypriana Kamila Norwida]] i inne role spowodowały, że uznano ją za aktorkę posiadającą wrodzone umiejętności do odgrywania scenicznych postaci tragicznych. W połączeniu ze starannym opracowaniem kolejnych kreacji pozwalało to na sugestywne i przekonywające prezentowanie złożonych wnętrz granych bohaterek. Począwszy od 1934 roku uważana już za gwiazdę Eichlerówna związała się na stałe ze scenami warszawskimi - Teatrem Polskim, a potem Teatrem Narodowym.
  
 
Oprócz teatru miała w swoim dorobku trzy role filmowe, kilkanaście ról w Teatrze Telewizji oraz współpracę od 1930 roku z Polskim Radiem. Była żoną bogatego przemysłowca Bohdana Stypińskiego, którego poślubiła w latach 30. XX wieku. Związek ten zapewnił jej niezależność materialną.
 
Oprócz teatru miała w swoim dorobku trzy role filmowe, kilkanaście ról w Teatrze Telewizji oraz współpracę od 1930 roku z Polskim Radiem. Była żoną bogatego przemysłowca Bohdana Stypińskiego, którego poślubiła w latach 30. XX wieku. Związek ten zapewnił jej niezależność materialną.
  
  
Z szerszą biografią można zapoznać się w [https://pl.wikipedia.org/wiki/Irena_Eichler%C3%B3wna Wikipedii].
+
Z szerszą biografią można zapoznać się w [https://pl.wikipedia.org/wiki/Irena_Eichler%C3%B3wna Wikipedii].
 +
Bardzo dużo informacji znajduje się w artykule Łukasza Zwalińskiego [https://histmag.org/irena-eichlerowna-wyobcowana-artystka-totalna-11834 Irena Eichlerówna - wyobcowana artystka totalna].
  
 
== Kluczowe wydarzenia ==
 
== Kluczowe wydarzenia ==
* 12 września 1990 - zmarła w Warszawie
+
* 20 wrze­śnia 1929 - debiutowała 20 wrze­śnia 1929 r. rolą Zosi w ''„Dziadach”'' Adama Mickiewicza (reż. A. Zelwerowicz) w wileńskim Teatrze na Pohulance, z któ­rym zwią­zana była w latach 1929 - 1931 (m.in. Julka ''„W sieci”'' K.H. Roztworowskiego, Hermia ''„Sen nocy let­niej”'' W. Szekspira, tytu­łowa ''„Turandot”'' C. Gozziego, Joanna ''„Noc listo­pa­dowa”'' St. Wyspiańskiego, Salomea w sztuce O. Wilde`a). Bardzo szybko zauwa­żono „jej piękny głos, nerw sce­niczny i tem­pe­ra­ment” i okrzyk­nięto ją „wileńską gwiazdą” [http://tdk.tarnobrzeg.pl/wp/irena-eichlerowna-stulecie-urodzin/].
 +
* 1930 - przełom artystyczny, odniosła sukces w amerykańskiej sztuce ''Broadway'' Abbotta i w ''Turandocie'' Carla Gozziego; recenzenci rozpływali się nad talentem aktorki, porównując ją do [[Modrzejewska Helena|Heleny Modrzejewskiej]] czy Eleonory Duse; w wileń­skim Teatrze na Pohulance
 +
* wrzesień 1939 - Eichlerówna opuściła Warszawę i wyjechała do Rumunii. W Bukareszcie, a potem w Paryżu występowała w sztuce Żeromskiego ''„Uciekła mi przepióreczka”''. Następnie wyjechała do Rio de Janeiro, gdzie przez kilka lat w ogóle nie grała.
 +
* 1976 - podpisała Memoriał 101 skierowany do Sejmu PRL przeciwko zmianom w Konstytycji Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej
 +
* 1981 - nagrodę pieniężną za 50 lat pracy scenicznej przekazała na budowę Pomnika Stoczniowca w Gdyni.
 +
* 12 września 1990 - zmarła w Warszawie.
 +
 
 +
== Ciekawostki ==
 +
"Ratuj nas!"- list z Łodzi miał charakter oficjalny, ale i desperacki. W 1939 roku teatry łódzkie były w kryzysie - uratować je może ktoś, kto ściągnie tłumy. Tylko Eichlerówna. Więc jedzie, gra swoje najlepsze role [http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,96856,5310126,Nie_moge_patrzec_na_kolegow.html].
 +
 
 +
Eichlerówna całe swoje życie zarówno prywatne jak i zawodowe podporządkowała sztuce. W mieszkaniu przy ul. Odolańskiej 20 miała zbudowany podest, coś w rodzaju sceny, na której uczyła się ról. Kochała przedmioty, które zastępowały Jej ludzi. Była trudna w kontaktach, szczególnie zawodowych. (...) Aktorka w życiu prywatnym podkreślała wyobcowanie. Rzadko wychodziła na ulicę, a jeśli już, to zawsze w wielkich ciemnych okularach.
 +
 
 +
Przed wojną z racji urody i tembru głosu Irena Eichlerówna wcielała się przeważnie w role femme fatale takie jak choćby Salome Wilde'a czy Kleopatra Norwida. Demoniczność sceniczną podkreślał także ekspresyjny drapieżny chód [https://histmag.org/irena-eichlerowna-wyobcowana-artystka-totalna-11834].
  
 
== Źródło horoskopu ==
 
== Źródło horoskopu ==
Linia 38: Linia 51:
 
[[Category:Długość życia powyżej 80 lat]]
 
[[Category:Długość życia powyżej 80 lat]]
 
[[Category:Liczba małżeństw: 1]]
 
[[Category:Liczba małżeństw: 1]]
[[Category:Bezdzietni]]
 
 
[[Category:Gwiazdy stałe: Aldebaran]]
 
[[Category:Gwiazdy stałe: Aldebaran]]
 +
[[Category:Gwiazdy stałe: Antares]]
 
[[Category:Słońce 30° Barana]]
 
[[Category:Słońce 30° Barana]]
 
[[Category:Księżyc 7° Strzelca]]
 
[[Category:Księżyc 7° Strzelca]]
 
[[Category:Słońce na DSC]]
 
[[Category:Słońce na DSC]]
 
[[Category:Faza Księżyca: III kwadra]]
 
[[Category:Faza Księżyca: III kwadra]]
 +
[[Category:Ostatnie stopnie znaku: Słońce]]
 
[[Category:Alfabetyczny zbiór danych]]
 
[[Category:Alfabetyczny zbiór danych]]

Aktualna wersja na dzień 10:43, 7 kwi 2017

Dane Irena Eichlerówna
Data urodzenia 19.04.1908, godz. 19:00
Miejscowość Warszawa
Strefa czasowa GMT + 1:24
Słońce Słońce 30° Barana
Księżyc 7° Strzelca
Ascendent 30° Wagi
Horoskop Ireny Eichlerówny


Biografia

Polska aktorka dramatyczna. W 1926 roku rozpoczęła studia w Państwowej Szkole Dramatycznej przy warszawskim Konserwatorium Muzycznym, gdzie jej nauczycielami byli między innymi Aleksander Zelwerowicz, Wojciech Brydziński, Mariusz Maszyński. W 1929 roku wyjechała z A. Zelwerowiczem do Wilna, gdzie przez dwa lata występowała w Teatrze na Pohulance. Stworzyła tam kreacje zauważone przez świat teatralny - oceniono je jako współczesne i wyraziste. Następnie wyjechała z Wilna i na krótko podjęła angaż w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, aby podjąć współpracę z Teatrami Miejskimi we Lwowie.

Kreacja niemieckiego szpiega Anny Lesser, znacząca rola Kleopatry w sztuce Cypriana Kamila Norwida i inne role spowodowały, że uznano ją za aktorkę posiadającą wrodzone umiejętności do odgrywania scenicznych postaci tragicznych. W połączeniu ze starannym opracowaniem kolejnych kreacji pozwalało to na sugestywne i przekonywające prezentowanie złożonych wnętrz granych bohaterek. Począwszy od 1934 roku uważana już za gwiazdę Eichlerówna związała się na stałe ze scenami warszawskimi - Teatrem Polskim, a potem Teatrem Narodowym.

Oprócz teatru miała w swoim dorobku trzy role filmowe, kilkanaście ról w Teatrze Telewizji oraz współpracę od 1930 roku z Polskim Radiem. Była żoną bogatego przemysłowca Bohdana Stypińskiego, którego poślubiła w latach 30. XX wieku. Związek ten zapewnił jej niezależność materialną.


Z szerszą biografią można zapoznać się w Wikipedii. Bardzo dużo informacji znajduje się w artykule Łukasza Zwalińskiego Irena Eichlerówna - wyobcowana artystka totalna.

Kluczowe wydarzenia

  • 20 wrze­śnia 1929 - debiutowała 20 wrze­śnia 1929 r. rolą Zosi w „Dziadach” Adama Mickiewicza (reż. A. Zelwerowicz) w wileńskim Teatrze na Pohulance, z któ­rym zwią­zana była w latach 1929 - 1931 (m.in. Julka „W sieci” K.H. Roztworowskiego, Hermia „Sen nocy let­niej” W. Szekspira, tytu­łowa „Turandot” C. Gozziego, Joanna „Noc listo­pa­dowa” St. Wyspiańskiego, Salomea w sztuce O. Wilde`a). Bardzo szybko zauwa­żono „jej piękny głos, nerw sce­niczny i tem­pe­ra­ment” i okrzyk­nięto ją „wileńską gwiazdą” [1].
  • 1930 - przełom artystyczny, odniosła sukces w amerykańskiej sztuce Broadway Abbotta i w Turandocie Carla Gozziego; recenzenci rozpływali się nad talentem aktorki, porównując ją do Heleny Modrzejewskiej czy Eleonory Duse; w wileń­skim Teatrze na Pohulance
  • wrzesień 1939 - Eichlerówna opuściła Warszawę i wyjechała do Rumunii. W Bukareszcie, a potem w Paryżu występowała w sztuce Żeromskiego „Uciekła mi przepióreczka”. Następnie wyjechała do Rio de Janeiro, gdzie przez kilka lat w ogóle nie grała.
  • 1976 - podpisała Memoriał 101 skierowany do Sejmu PRL przeciwko zmianom w Konstytycji Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej
  • 1981 - nagrodę pieniężną za 50 lat pracy scenicznej przekazała na budowę Pomnika Stoczniowca w Gdyni.
  • 12 września 1990 - zmarła w Warszawie.

Ciekawostki

"Ratuj nas!"- list z Łodzi miał charakter oficjalny, ale i desperacki. W 1939 roku teatry łódzkie były w kryzysie - uratować je może ktoś, kto ściągnie tłumy. Tylko Eichlerówna. Więc jedzie, gra swoje najlepsze role [2].

Eichlerówna całe swoje życie zarówno prywatne jak i zawodowe podporządkowała sztuce. W mieszkaniu przy ul. Odolańskiej 20 miała zbudowany podest, coś w rodzaju sceny, na której uczyła się ról. Kochała przedmioty, które zastępowały Jej ludzi. Była trudna w kontaktach, szczególnie zawodowych. (...) Aktorka w życiu prywatnym podkreślała wyobcowanie. Rzadko wychodziła na ulicę, a jeśli już, to zawsze w wielkich ciemnych okularach.

Przed wojną z racji urody i tembru głosu Irena Eichlerówna wcielała się przeważnie w role femme fatale takie jak choćby Salome Wilde'a czy Kleopatra Norwida. Demoniczność sceniczną podkreślał także ekspresyjny drapieżny chód [3].

Źródło horoskopu

Wewnątrz bloga historycznego Adama Miksa ulica Solec znajdują się dane dotyczące dokładnych urodzin Eichlerówny. Oto fragment treści:

"I jeszcze jedna ciekawostka związana z ulicą Tamka. Oto przy tej ulicy pod ówczesnym numerem 2865 przyszła na świat Irena Eichlerówna, polska aktorka. Urodziła się 19 kwietnia 1908 roku o godzinie siódmej wieczorem".

Informację dostarczył Mirosław Czylek.