Metro w Warszawie: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 6 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 22: | Linia 22: | ||
Pierwszą uchwałę o jego budowie podjęto już w 1925 roku. Po przerwie spowodowanej II wojną światową prace nad budową głębokiego metra rozpoczęły się na początku lat 50. od strony Pragi, jednak w 1957 r. zostały definitywnie przerwane. W 1982 roku Rada Ministrów zadecydowała o budowie pierwszej linii metra w Warszawie. 15 kwietnia 1983 wbito w ziemię pierwszy pal stalowy na budowie tunelu na Ursynowie. Tę datę uważa się za moment rozpoczęcia budowy metra. Pierwsze stacje oddano do użytku w 1995 roku. Po 25 latach budowy, 25 października 2008, zakończono budowę pierwszej linii warszawskiego metra, oddając w tym dniu do użytku trzy ostatnie stacje. | Pierwszą uchwałę o jego budowie podjęto już w 1925 roku. Po przerwie spowodowanej II wojną światową prace nad budową głębokiego metra rozpoczęły się na początku lat 50. od strony Pragi, jednak w 1957 r. zostały definitywnie przerwane. W 1982 roku Rada Ministrów zadecydowała o budowie pierwszej linii metra w Warszawie. 15 kwietnia 1983 wbito w ziemię pierwszy pal stalowy na budowie tunelu na Ursynowie. Tę datę uważa się za moment rozpoczęcia budowy metra. Pierwsze stacje oddano do użytku w 1995 roku. Po 25 latach budowy, 25 października 2008, zakończono budowę pierwszej linii warszawskiego metra, oddając w tym dniu do użytku trzy ostatnie stacje. | ||
− | 16 sierpnia 2010 rozpoczęto budowę drugiej linii metra. Centralny odcinek II linii został otwarty 8 marca 2015. Druga linia Metra Warszawskiego przebiega przez dzielnice Wola, Śródmieście i Pragę, ma 6,1 km i 7 stacji. | + | 16 sierpnia 2010 rozpoczęto budowę drugiej linii metra. Centralny odcinek II linii został otwarty 8 marca 2015. Druga linia Metra Warszawskiego przebiega przez dzielnice Wola, Śródmieście i Pragę, ma 6,1 km i 7 stacji. Metro dysponuje 228 wagonami (38 składów), czyli podobną liczbą, jaką przewidywano w latach 80. podczas planowania metra. |
== Kluczowe wydarzenia == | == Kluczowe wydarzenia == | ||
Linia 32: | Linia 32: | ||
* 1957 - część tunelu przeznaczono na leżakownię win importowanych, a resztę podziemnych obiektów zabezpieczono i zalano wodą gruntową. Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk wstrzymał jakiekolwiek publikacje o metrze i nałożył zapis cenzuralny. | * 1957 - część tunelu przeznaczono na leżakownię win importowanych, a resztę podziemnych obiektów zabezpieczono i zalano wodą gruntową. Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk wstrzymał jakiekolwiek publikacje o metrze i nałożył zapis cenzuralny. | ||
* 1974 - powstała Dyrekcja Budowy Metra, na jej czele stał Tadeusz Kulikowski. Wtedy zdecydowano, aby metro poprowadzić z Kabat do Młocin. | * 1974 - powstała Dyrekcja Budowy Metra, na jej czele stał Tadeusz Kulikowski. Wtedy zdecydowano, aby metro poprowadzić z Kabat do Młocin. | ||
− | * 15 kwietnia 1983 do 25 października 2008 - budowa pierwszej linii. | + | * 15 kwietnia 1983 do 25 października 2008 - budowa pierwszej linii (pod koniec terminu uruchomiono trzy ostatnie stacje I. linii). |
* 5 marca 1995 - jeszcze przed uruchomieniem odcinka do stacji A11 Politechnika, miało miejsce wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę stacji A13 Centrum. | * 5 marca 1995 - jeszcze przed uruchomieniem odcinka do stacji A11 Politechnika, miało miejsce wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę stacji A13 Centrum. | ||
* 7 kwietnia 1995 - uruchomiono pierwszy odcinek pierwszej linii metra w Warszawie. Miał on długość 11,5 km, liczył 11 stacji i był obsługiwany 14 pociągami 3-wagonowymi. | * 7 kwietnia 1995 - uruchomiono pierwszy odcinek pierwszej linii metra w Warszawie. Miał on długość 11,5 km, liczył 11 stacji i był obsługiwany 14 pociągami 3-wagonowymi. | ||
* 23 kwietnia 2008 - otwarto stację Słodowiec i o godz. 10:25 wjechał na nią pierwszy pociąg z pasażerami. | * 23 kwietnia 2008 - otwarto stację Słodowiec i o godz. 10:25 wjechał na nią pierwszy pociąg z pasażerami. | ||
+ | * 17 września 2008 roku - na stacji Centrum miał miejsce wypadek. Filip Zagończyk, niewidomy, spadł na tory pod najeżdżający pociąg. W wyniku wypadku amputowano mu nogę. To zdarzenie zwróciło uwagę na częściowe tylko dostosowanie warszawskiego metra do potrzeb osób niepełnosprawnych. | ||
* 25 października 2008 - po 25 latach budowy, zakończono prace nad I linią metra w Warszawie i uruchomiono jej trzy ostatnie stacje – Stare Bielany, Wawrzyszew i Młociny, przy której powstał węzeł komunikacyjny z parkingiem ''Parkuj i Jedź''. | * 25 października 2008 - po 25 latach budowy, zakończono prace nad I linią metra w Warszawie i uruchomiono jej trzy ostatnie stacje – Stare Bielany, Wawrzyszew i Młociny, przy której powstał węzeł komunikacyjny z parkingiem ''Parkuj i Jedź''. | ||
* 16 sierpnia 2010 - rozpoczęto budowę pierwszego, centralnego, odcinka drugiej linii metra. | * 16 sierpnia 2010 - rozpoczęto budowę pierwszego, centralnego, odcinka drugiej linii metra. | ||
Linia 42: | Linia 43: | ||
Materiały prasowe (''w trakcie ustalania - dop.red.'') | Materiały prasowe (''w trakcie ustalania - dop.red.'') | ||
− | [[Category: | + | [[Category:Instytucje]] |
+ | [[Category:Wydarzenia]] | ||
+ | [[Category:Słońce 18° Barana]] | ||
+ | [[Category:Księżyc 9° Raka]] | ||
+ | [[Category:Władca ASC w wywyższeniu]] | ||
+ | [[Category:Faza Księżyca: I kwadra]] | ||
[[Category:Alfabetyczny zbiór danych]] | [[Category:Alfabetyczny zbiór danych]] |
Aktualna wersja na dzień 13:58, 9 maj 2015
Opis wydarzenia
Jedyny w Polsce system kolei podziemnej, składający się z dwóch linii: M1 i M2. Pierwszy odcinek linii M1 otwarto w 1995, a pierwszy odcinek linii M2 w 2015. Spółka miejska zarządzająca tą koleją nosi nazwę Metro Warszawskie sp. z o.o.
Pierwszą uchwałę o jego budowie podjęto już w 1925 roku. Po przerwie spowodowanej II wojną światową prace nad budową głębokiego metra rozpoczęły się na początku lat 50. od strony Pragi, jednak w 1957 r. zostały definitywnie przerwane. W 1982 roku Rada Ministrów zadecydowała o budowie pierwszej linii metra w Warszawie. 15 kwietnia 1983 wbito w ziemię pierwszy pal stalowy na budowie tunelu na Ursynowie. Tę datę uważa się za moment rozpoczęcia budowy metra. Pierwsze stacje oddano do użytku w 1995 roku. Po 25 latach budowy, 25 października 2008, zakończono budowę pierwszej linii warszawskiego metra, oddając w tym dniu do użytku trzy ostatnie stacje.
16 sierpnia 2010 rozpoczęto budowę drugiej linii metra. Centralny odcinek II linii został otwarty 8 marca 2015. Druga linia Metra Warszawskiego przebiega przez dzielnice Wola, Śródmieście i Pragę, ma 6,1 km i 7 stacji. Metro dysponuje 228 wagonami (38 składów), czyli podobną liczbą, jaką przewidywano w latach 80. podczas planowania metra.
Kluczowe wydarzenia
- 22 września 1925 - władze Warszawy podjęły uchwałę o opracowaniu projektu kolei podziemnej – „Metropolitanu”.
- 7 marca 1927 - Komisja do Budowy Kolei Podziemnej, działająca przy Zarządzie Miejskim, zatwierdziła powyższy szkicowy plan budowy.
- 14 listopada 1938 - Stefan Starzyński powołał Biuro Studiów Kolei Podziemnej, którego szefem był Jan Kubalski. Biuro zaktualizowało plany.
- 11 lutego 1948 - powstało Biuro Projektów Szybkiej Kolei Miejskiej, na czele z Mieczysławem Krajewskim.
- 14 grudnia 1950 - rząd podjął uchwałę o budowie metra głębokiego w Warszawie. Metro głębokie miało być wybudowane 20-50 metrów pod ziemią i być połączone z linią kolejową.
- 1957 - część tunelu przeznaczono na leżakownię win importowanych, a resztę podziemnych obiektów zabezpieczono i zalano wodą gruntową. Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk wstrzymał jakiekolwiek publikacje o metrze i nałożył zapis cenzuralny.
- 1974 - powstała Dyrekcja Budowy Metra, na jej czele stał Tadeusz Kulikowski. Wtedy zdecydowano, aby metro poprowadzić z Kabat do Młocin.
- 15 kwietnia 1983 do 25 października 2008 - budowa pierwszej linii (pod koniec terminu uruchomiono trzy ostatnie stacje I. linii).
- 5 marca 1995 - jeszcze przed uruchomieniem odcinka do stacji A11 Politechnika, miało miejsce wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę stacji A13 Centrum.
- 7 kwietnia 1995 - uruchomiono pierwszy odcinek pierwszej linii metra w Warszawie. Miał on długość 11,5 km, liczył 11 stacji i był obsługiwany 14 pociągami 3-wagonowymi.
- 23 kwietnia 2008 - otwarto stację Słodowiec i o godz. 10:25 wjechał na nią pierwszy pociąg z pasażerami.
- 17 września 2008 roku - na stacji Centrum miał miejsce wypadek. Filip Zagończyk, niewidomy, spadł na tory pod najeżdżający pociąg. W wyniku wypadku amputowano mu nogę. To zdarzenie zwróciło uwagę na częściowe tylko dostosowanie warszawskiego metra do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- 25 października 2008 - po 25 latach budowy, zakończono prace nad I linią metra w Warszawie i uruchomiono jej trzy ostatnie stacje – Stare Bielany, Wawrzyszew i Młociny, przy której powstał węzeł komunikacyjny z parkingiem Parkuj i Jedź.
- 16 sierpnia 2010 - rozpoczęto budowę pierwszego, centralnego, odcinka drugiej linii metra.
Źródło horoskopu
Materiały prasowe (w trakcie ustalania - dop.red.)