Katastrofa lotnicza w Gibraltarze (1943): Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | {{Infobox-zdjecie | + | {{Infobox-Event-zdjecie |
| image = http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/Katastrofa_lotnicza_samolotu_C-87_03.jpg | | image = http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/Katastrofa_lotnicza_samolotu_C-87_03.jpg | ||
| zrodlo = http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Katastrofa_lotnicza_samolotu_C-87_03.jpg | | zrodlo = http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Katastrofa_lotnicza_samolotu_C-87_03.jpg | ||
Linia 5: | Linia 5: | ||
| data = 4.07.1943, godz. 23:06 | | data = 4.07.1943, godz. 23:06 | ||
| miejsce = Gibraltar (36°09 N, 5°21 W) | | miejsce = Gibraltar (36°09 N, 5°21 W) | ||
− | | strefa = GMT + | + | | strefa = GMT+2 |
| slonce = 13° Raka | | slonce = 13° Raka | ||
| ksiezyc = 9° Lwa | | ksiezyc = 9° Lwa | ||
Linia 25: | Linia 25: | ||
Pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku nastąpił przełom w postrzeganiu katastrofy, spowodowany m.in. publikacją brytyjskiego historyka Davida Irvinga, a zatytułowaną „Accident. The Death of General Sikorski”. Powstał wówczas raport przeznaczony dla ówczesnego brytyjskiego premiera Harolda Wilsona, na tyle „rewolucyjny”, że aż stwierdzono w nim wręcz: nie można wykluczyć, iż do katastrofy mogło dojść wskutek sabotażu. Jednak sformułowanie to nadal niczego nie wyjaśniło. | Pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku nastąpił przełom w postrzeganiu katastrofy, spowodowany m.in. publikacją brytyjskiego historyka Davida Irvinga, a zatytułowaną „Accident. The Death of General Sikorski”. Powstał wówczas raport przeznaczony dla ówczesnego brytyjskiego premiera Harolda Wilsona, na tyle „rewolucyjny”, że aż stwierdzono w nim wręcz: nie można wykluczyć, iż do katastrofy mogło dojść wskutek sabotażu. Jednak sformułowanie to nadal niczego nie wyjaśniło. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
== Źródło horoskopu == | == Źródło horoskopu == | ||
− | "4 lipca 1943 roku o godzinie 23:07, 16 sekund po starcie z lotniska na Gibraltarze, samolot C- 87 Liberator wodował na morzu i wkrótce zatonął" w: | + | "4 lipca 1943 roku o godzinie 23:07, 16 sekund po starcie z lotniska na Gibraltarze, samolot C- 87 Liberator wodował na morzu i wkrótce zatonął" w: [http://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/876824,Tajemnica-katastrofy-w-Gibraltarze Polskieradio.pl]. |
− | [[Category: | + | [[Category:Katastrofy]] |
[[Category:Wypadki komunikacyjne]] | [[Category:Wypadki komunikacyjne]] | ||
[[Category:Słońce 13° Raka]] | [[Category:Słońce 13° Raka]] |
Aktualna wersja na dzień 14:08, 9 maj 2015
Dane | Katastrofa lotnicza w Gibraltarze |
---|---|
Data | 4.07.1943, godz. 23:06 |
Miejscowość | Gibraltar (36°09 N, 5°21 W) |
Strefa czasowa | GMT+2 |
Słońce | 13° Raka |
Księżyc | 9° Lwa |
Ascendent | 27° Wodnika |
Opis wydarzenia
Katastrofa lotnicza, do której doszło w Gibraltarze 4 lipca 1943 roku ok. godz. 23:06 czasu lokalnego. Zginęło w niej 16 osób, w tym Naczelny Wódz Polskich Sił Zbrojnych, generał Władysław Sikorski. W celu zbadania katastrofy przeprowadzono kilka niezależnych śledztw. Nie wszystkie ciała ofiar zostały odnalezione. Historycy nie osiągnęli konsensusu co do przyczyn i okoliczności, jakie towarzyszyły zdarzeniu.
Śmierć Sikorskiego oznaczała całkowite osłabienie pozycji Polski w obozie sojuszników wobec otwarcie wysuwanych roszczeń terytorialnych ZSRR i polityki Stalina zmierzającej konsekwentnie do międzynarodowej izolacji Polski. Jej ukoronowaniem były ustalenia konferencji w Teheranie w kwestii przyszłości Europy, w tym Polski, a w szczególności jej granic i usytuowania geopolitycznego.
Z szerszym opisem można zapoznać się na Wikipedii
Przyczyny katastrofy
Oficjalna wersja wydarzeń przedstawiona w raporcie brytyjskiej komisji badającej wypadek jeszcze w 1943 roku ustaliła jako przyczynę katastrofy zablokowanie steru wysokości, jednak nie potrafiła wyjaśnić, jak doszło do tej awarii.
Pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku nastąpił przełom w postrzeganiu katastrofy, spowodowany m.in. publikacją brytyjskiego historyka Davida Irvinga, a zatytułowaną „Accident. The Death of General Sikorski”. Powstał wówczas raport przeznaczony dla ówczesnego brytyjskiego premiera Harolda Wilsona, na tyle „rewolucyjny”, że aż stwierdzono w nim wręcz: nie można wykluczyć, iż do katastrofy mogło dojść wskutek sabotażu. Jednak sformułowanie to nadal niczego nie wyjaśniło.
Źródło horoskopu
"4 lipca 1943 roku o godzinie 23:07, 16 sekund po starcie z lotniska na Gibraltarze, samolot C- 87 Liberator wodował na morzu i wkrótce zatonął" w: Polskieradio.pl.