Katastrofa lotnicza na Okęciu (1980): Różnice pomiędzy wersjami
Linia 1: | Linia 1: | ||
{|align=center | {|align=center | ||
− | | [[Grafika: | + | | [[Grafika:Katastrofa_Okecie_1.png|thumb|320px|Horoskop startu samolotu z Nowego Yorku (40°43′N 74°00′W)<br> Data: 13.03.1980, godz. 21:18, GMT -5 <br> Ascendent: 3° Skorpiona]] |
− | | [[Grafika: | + | | [[Grafika:Katastrofa_Okecie_2.png|thumb|320px|Horoskop podczas lądowania pod lotniskiem Okęcie ( 52°11′N 20°56′E)<br> Data: 14.03.1980, godz. 11:12, GMT +1 <br> Ascendent: 17° Raka]] |
|} | |} | ||
<br clear="all"/> | <br clear="all"/> |
Aktualna wersja na dzień 14:01, 4 gru 2016
Opis wydarzenia
Katastrofa lotnicza na Okęciu w 1980 miała miejsce 14 marca 1980 o godzinie 11:15. W pobliżu warszawskiego lotniska Okęcie rozbił się lecący z Nowego Jorku samolot Polskich Linii Lotniczych LOT Ił-62 „Mikołaj Kopernik” (znak rejestracyjny SP-LAA), lot nr 007. Zginęło 77 pasażerów i 10 członków załogi.
W katastrofie zginęli m.in. Anna Jantar, amerykański etnomuzykolog Alan Merriam, 22 członków amatorskiej reprezentacji bokserskiej USA oraz szóstka młodych delegatów z warszawskich uczelni, wracająca z obrad Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Nauk Ekonomicznych i Handlowych AIESEC.
Przyczyny katastrofy
Wkrótce po katastrofie „Kopernika” powołano specjalną komisję, która miała wyjaśnić przyczyny największej wówczas katastrofy lotniczej w Polsce. Oficjalny komunikat podawał, iż przyczyną pęknięcia były wady materiałowe i technologiczne wału silnika nr 2. Rosjanie odrzucili jednak raport komisji jako niewiarygodny. Dopiero po późniejszej o siedem lat tragedii lotu nr 5055, spowodowanej pęknięciem wału silnika (w tym przypadku powodem nie był karb, a zatarcie łożyska podpory pośredniej wału), Rosjanie bardzo niechętnie zaakceptowali ustalenia komisji.
Z szerszym opisem można zapoznać się na Wikipedii
Źródło horoskopu
Wikipedia [1].